Sprawozdanie z wyjazdu do Hiszpanii

Opublikowano: 2022-06-07 09:17

Zapraszamy do obejrzenia relacji z wyjazdu młodzieży na staż do Hiszpanii.

16.05.2022

Dziś po porannym posiłku udaliśmy się na pierwsze zajęcia praktyczne. Za nami podróż komunikacją miejską. W pracowni renowatorskiej zapoznaliśmy się z zasadami BHP, naszymi nauczycielami, materiałami oraz narzędziami, którymi będziemy się posługiwać przez następne dwa tygodnie. Na praktykach retuszowaliśmy i cyzelowaliśmy pierwsze modele gipsowe, które wcześniej wykonaliśmy własnoręcznie. Następnie głodni po zajęciach, zjedliśmy przepyszny obiad. Popołudnie spędziliśmy na zwiedzaniu Granady. Zjedliśmy smakowite pączki i odpoczęliśmy w Parku Fedderico Garcia Lorca. Dzień zakończyliśmy spacerem z widokiem na Granadę nocą !

17.05.2022

Buenos Días! Kolejny dzień w słonecznej Granadzie wykorzystany na 100 %! Po śniadaniu udaliśmy się na praktyki, na których odlewaliśmy większych rozmiarów, przepiękne detale architektoniczne. Dziś wzmacnialiśmy odlewy zatapiając w nich siatkę zbrojeniową oraz mocowaliśmy hak umożliwiający ich powieszenie. Po obiedzie poszliśmy z Panią przewodnik zwiedzać przepiękne miasto, w którym jesteśmy zakwaterowani. Przewodniczka przybliżyła nam i przedstawiła najważniejsze oraz najchętniej odwiedzane zabytki śródmieścia. Opowiedziała bardzo ciekawe historie z Granady. Zadawaliśmy dociekliwie bardzo wiele pytań, ale również odpowiadaliśmy prawidłowo na zadawane nam pytania! To nieco zaskoczyło naszą Panią przewodnik . W końcu kierunek w jakim się kształcimy w ZSB zobowiązuje do posiadania wiedzy architektonicznej ! Jednym z najcenniejszych zabytków Granady jest Katedra, która powstała w miejscu dawnego meczetu. TO PRZEPIĘKNY obiekt architektoniczny łączący wiele stylów m.in. renesansowy, gotycki i barokowy. Jest to wynik heroicznej pracy 17 architektów na przestrzeni 200 lat! Na koniec dnia wybraliśmy się na krótki spacer przy zachodzie słońca. ; )

18.05.2022

Hola! Kolejny dzień w Granadzie przeminął w zastraszającym tempie. Z rana zaraz po śniadaniu udaliśmy się na nasze praktyki do firmy renowatorskiej. Po powrocie do hostelu zjedliśmy posiłek i wybraliśmy się do centrum po zakup pamiątek. Następnie po kolacji najedzeni, szczęśliwi i pełni energii kontynuowaliśmy zwiedzanie Grenady przed i po zachodzie słońca. Za przewodnika tym razem robiła Pani Marta i jej niezawodny GPS. Nieco zmęczeni, ale zadowoleni wyprawą udaliśmy się na wypoczynek.

19.05.2022

Hola! Następny dzień w urokliwej Granadzie minął nam jak zawsze - wspaniale! Z samego rana rozpoczęliśmy praktyki w firmie renowatorskiej, gdzie rozpoczęliśmy kolejne zadanie. Tym razem tworzyliśmy własne projekty detali, które potem zaczęliśmy rzeźbić w płytkach gipsowych. Po powrocie do naszego miejsca zamieszkania, po krótkim odpoczynku wyruszyliśmy w stronę Nevada Shopping, czyli ogromnej galerii handlowej, w której poza drobnymi zakupami mogliśmy podziwiać bogactwo i różnorodność tutejszych kamieni użytych na posadzki, blaty i okładziny ścienne. Były to m.in. granity, marmury, serpentynit i kwarc. Po drodze wstąpiliśmy także zwiedzić nowoczesny budynek uczelni Facultad de Ciencias de la Salud Universidad de Granada. Wracaliśmy metrem. W drodze powrotnej udało nam się również odwiedzić przepiękną wystawę zdjęć inspirowanych portretem i tańcem flamenco , których autorką jest znana hiszpańska artystka Ana Torralva. Wystawa pt. "Teoria y Juego del Duende". Udało nam się również SPOTKAĆ AUTORKĘ i chwilę z nią porozmawiać. To był kolejny intensywny dzień pełen wrażeń

20.05.2022

¡Hola! Dzisiaj było naprawdę gorąco - bo aż 42°C! Po pysznym śniadaniu udaliśmy się w świetnych humorach do miejsca naszego stażu - Artesania Nazari. Tam kontynuowaliśmy prace związane z własnymi projektami, w których doradzała nam przemiła Pani Salvia. Pracom towarzyszył świetny nastrój i śpiewanie. Gdy skończyliśmy, udaliśmy się na obiad, po którym niektórzy z nas ruszyli na podbój miasta Po znakomitej kolacji, na której nie mogło zabraknąć frytek, Pani Marta i Pani Ania zabrały nas na wieczorny spacer, podczas którego obejrzeliśmy przepiękne parki, kościoły, aleję sław oraz Plaza De Toros - arenę torradorów! Co ciekawe, wycieczką przewodziła nam również Pani Ania. Już nie możemy doczekać się, co przyniesie nam jutro!

21.05.2022

¡Hola! Pierwszy tydzień naszej hiszpańskiej przygody już za nami. Dzisiaj wyruszyliśmy na podbój Kordoby z energicznym przewodnikiem Bartkiem. Opowiedział nam on o wpływach rzymskich i muzułmańskich na miasto oraz o historii tamtejszych meczetów. Podróżując przez "białe wioski", czyli tzw. małe uliczki mieliśmy okazję zobaczyć przepiękne kwiaty oraz schłodzić się w fontannie, co przy tamtejszej temperaturze było orzeźwiające. Podczas naszego pobytu trwał festyn Matki Bożej Dobrego Zdrowia. W to święto ulice zapełniają się bryczkami konnymi oraz sukniami w stylu flamenco. Po paru godzinach zwiedzania mieliśmy czas dla siebie na kupowanie przepięknych pamiątek oraz na poznanie nowych miejsc!

22.05.2022

Hola! Dzisiejszy dzień spędziliśmy w pięknej Maladze. Nazywana jest ona przez Hiszpanów turystyczną stolicą Andaluzji. Wraz z naszym przewodnikiem odwiedziliśmy plac Pabla Picassa, Alkazabę, czyli twierdzę obronną z dawnych czasów. Mieliśmy też okazję zwiedzić jedną z największych katedr zwaną "La Manquita" co oznacza w tłumaczeniu jednoręka. Została tak nazwana, gdyż nigdy jej nie ukończono. Zwiedzaliśmy również dom, w którym urodził się i mieszkał Pablo Pisasso oraz największą wystawę jego bezcennych dzieł sztuki ! Po spacerze mieliśmy czas wolny, poszliśmy więc kupować przepiękne pamiątki związane z tym cudownym hiszpańskim miastem. Nasz pobyt w Maladze zakończyliśmy wizytą na plaży, opalaniem się oraz kąpielą w Morzu Śródziemnym. Do naszego hostelu w Granadzie wróciliśmy radośni i z uśmiechami na twarzach, ponieważ wszyscy uważali ten dzień za wspaniały! Wieczór zakończyliśmy tańczeniem z Panią Anią twista na dachu hotelu

23.05.2022

Po wspaniałym i niezapomnianym weekendzie wróciliśmy na staż, gdzie zakończyliśmy pracę nad naszymi projektami rzeźbiarskimi w płytce gipsowej. Zapoznaliśmy się także z techniką ozdabiania odlewów naturalnymi pigmentami, które później nakładaliśmy na własnoręcznie zrobione ornamenty. Po zakończeniu prac wróciliśmy do hostelu na przepyszny obiad. Gdy odpoczęliśmy udaliśmy się na zwiedzanie - Kaplicy Grobowej Królów z XV w - Capilla Real de Granada. Niestety nie można było tam fotografować przepięknych grobowców i dzieł sztuki . Po pysznej kolacji poszliśmy na spacer z niezawodnymi, osobistymi przewodniczkami

24.05.2022

Dzisiaj kontynuowaliśmy malowanie naszych ornamentów . Było przy tym dużo radości. Po udanym dniu w firmie renowatorskiej udaliśmy się na obiad. Część z nas postanowiła wybrać się do koreańskiej restauracji. Trzeba przyznać, że smakowało wyśmienicie. Po posiłku udaliśmy się po pamiątki i na podbój miasta, a niektórzy z nas poszli zwiedzać przepiękną renesansową katedrę w Granadzie Wieczorem wróciliśmy na pyszną kolację a później zatańczyliśmy z Panią Anią na dachu twista Nie możemy się już doczekać jutrzejszego zwiedzania przepięknej Alhambry pozdrawiamy serdecznie!

25.05.2022

Hola! Dzisiaj podczas kolejnego dnia praktyk dokańczaliśmy zdobienie odlewów oraz zaczęliśmy nakładać pierwszą warstwę pod pozłocenie ornamentów . Po obiedzie zawędrowaliśmy do Alhambry, pięknego warownego pałacu znajdującego się na wzgórzu Granady skąd rozpościerał się przepiękny widok na górskie szczyty oraz zabytkową tkankę miejską - dzielnicę Albacin. Widzieliśmy komnatę sułtana oraz dziedziniec z fontanną lwów , które wywarły na nas ogromne wrażenie. Koronkowy, zabytkowy i unikatowy detal pałacu zachwycał w każdym zakamarku. Zobaczyliśmy na własne oczy detale na sklepieniach przypominające naturalne stalaktyty nazywane mukarnasami. Na koniec zrelaksowaliśmy się w ,,rajskich ogrodach", w których nie zabrakło liści akantu oraz pięknych róż. W ciągu całego dnia przeszliśmy dystans ponad 10 km

26.05.2022

Powoli nasze renowatorskie prace na stażu dobiegają końca. Widać już zbliżający się finalny efekt wykonanych własnoręcznie replik ornamentów architektonicznych z urokliwej Alhambry. Powoli rozpoczynamy pakowanie walizek, dziś było wstępne ważenie, by uniknąć jakiejkolwiek wpadki na lotniskowych odprawach . Po kolacji weszliśmy na najwyższy punkt widokowy w całej Granadzie - Mirador de San Miquel i przekonaliśmy się, jak małe z tego miejsca wydaje się miasto. Widoki zapierały dech w piersiach... W drodze powrotnej przechodziliśmy kolejny raz przez zabytkową dzielnicę Albaicín, to jedno z najbardziej klimatycznych miejsc w całej Hiszpanii. Znajduje się tam dużo stromych i ciasnych uliczek, budowle z ponad 1000 letnią historią, uliczni artyści i produkty rzemiosła z Andaluzji. Z Albaicín rozciąga się piękna panorama Granady z Alhambrą, katedrą oraz ośnieżonymi szczytami Sierra Nevada w tle. Po długim spacerze zrobiliśmy przystanek by podziwiać uliczny taniec artystów flamenco ! Nos vemos mañana!

27.05.2022

Hola! Dzisiaj nasze praktyki renowatorskie dobiegły końca, podsumowaliśmy całą dwutygodniową pracę nad detalami architektonicznymi i pożegnaliśmy się z naszym hiszpańskim opiekunem stażu Panią Salvią. Po zjedzeniu obiadu udaliśmy się na spotkanie pożegnalne z przedstawicielami firmy Europuente, na której odbyło się uroczyste rozdanie certyfikatów oraz poczęstunek. Po zrobieniu zdjęć z opiekunami wybraliśmy się na spacer a później na kolacje. Razem z naszymi Paniami spakowaliśmy walizki i je zważyliśmy. Po ostatnich widokach na tarasie zaczynamy oswajać się z wizją powrotu do domu. Nos vemos mañana!

28.05.2022

Hola!/Dzień dobry! Dzisiejszy dzień zaczęliśmy od dopakowywania walizek i ostatnich zakupów pamiątek z naszej pięknej Granady. Po obiedzie (tym razem bez frytek) ruszyliśmy z bagażami w drogę do autokaru, który musiał stanąć dalej niż w zaplanowanym miejscu przez procesje organizowane z powodu święta, które odbywały się w samym centrum miasta. Plusem tego ostatniego spaceru po Granadzie była możliwość podziwiania przepięknych hiszpańskich strojów i przyozdabianych kwiatami powozów oraz ołtarzy ze srebra i złota, które uczestniczyły w procesji. Z drobnym opóźnieniem wylecieliśmy z Malagi. Bezpiecznie dotarliśmy na lotnisko i prawie równolegle z grupą, która wraca z Erasmusa z Portugalii wyruszyliśmy w stronę Bydgoszczy. Wszyscy z pewnością zapamiętamy na długo ten wyjazd, cudowne widoki z wędrówek, których mieliśmy naprawdę sporo. Podczas tych dwóch tygodni przeszliśmy na własnych nogach i zazwyczaj pod górę około 200 km! Nigdy nie zapomnimy tych cennych doświadczeń zebranych na praktykach, turystycznych wrażeń oraz przyjaźni, które udało nam się zawrzeć. Do zobaczenia Granado…nie chcemy się z tobą żegnać!