Finał Olimpiady Budowlanej w Augustowie
Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych jest olimpiadą tematyczną – związaną z dziedziną wiedzy budowlanej, skierowaną do uczniów szkół ponadgimnazjalnych kształcących w zawodach budowlanych. Olimpiada wychodzi naprzeciw jednemu z problemów polskiej edukacji, jakim jest niezadawalające zainteresowanie naukami ścisłymi i studiami technicznymi. Włącza się również w nurt indywidualizacji procesu nauczania przy zachowaniu wysokich standardów, co do oczekiwanych efektów. Krąg podmiotów bezpośrednio związanych z OWiUB, a więc szkoły techniczne, wspierające olimpiadę firmy budowlane i politechniki oraz resort infrastruktury łączy staranie o to, aby zawód budowniczego na każdym szczeblu struktury zawodowej uprawiany był zgodnie z dobrymi zasadami profesjonalizmu i odpowiedzialności.
Olimpiadę organizuje się jako trójstopniowe zawody o zasięgu ogólnopolskim w terminach uzgadnianych na każdą edycję z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania:
- zawody pierwszego stopnia (szkolne)
- zawody drugiego stopnia (okręgowe)
- zawody trzeciego stopnia (centralne)
Organizatorem Olimpiady jest Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. W organizowaniu Olimpiady mogą uczestniczyć inne szkoły wyższe oraz instytucje i organizacje działające na rzecz budownictwa. Organizator przygotowuje i przeprowadza Olimpiadę za pośrednictwem Komitetu Głównego odpowiedzialnego za poziom merytoryczny i organizację Olimpiady.
W dniach 14-16.04.2011 r. w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie odbył się Finał Centralny XXIV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. W zawodach III stopnia (centralnych) uczestniczylo 87 uczniów spośród 88 zakwalifikowanych, reprezentujących 52 szkoły. Uczestnicy zaprezentowali bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności zawodowych, czego rezultatem jest przyznanie aż 59 uczniom tytułów laureata i 25 - tytułów finalisty (od 50 pkt. tytuł laureata, a od 35 do 49 pkt. tytuł finalisty).
W Olimpiadzie konkurują nie tylko uczniowie, ale też szkoły. Ciągłość przedsięwzięcia daje możliwość porównywania wyników różnych metod pracy z uczniami zdolnymi i autentycznie zainteresowanymi zawodem budowniczego. Spotkania uczniów i nauczycieli (opiekunów) na zawodach okręgowych i centralnych służą też wymianie doświadczeń i tworzeniu więzi środowiskowych wokół problemów kształtowania postaw uczniów i ich stosunku do pracy oraz doskonaleniu warsztatu zawodowego nauczycieli.
Zespół Szkół Budowlanych osiągnął w tym roku spory sukces za sprawą Kamila Bednarka, który zajął w zawodach centralnych 12 miejsce, a tym samym uzyskał indeks na Wydział Budownictwa wybranej przez siebie uczelni.