„BUDUJEMY DOM ENERGOOSZCZĘDNY” – zakończenie realizacji projektu
Organizatorami projektu „BUDUJEMY DOM ENERGOOSZCZĘDNY” są:
Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej,
Firma Leroy Merlin,
Fundacja Leroy Merlin.
Dzięki ich środkom realizowany jest projekt w 9 szkołach budowlanych w całej Polsce.
Partnerami projektu są firmy:
TREMCO ILLBRUCK, VENTS, ROCKWOOL, YETICO, IDEAL, VETREX, KNELSEN.
W zajęciach brali udział następujący uczniowie ZSB w Bydgoszczy:
Marta Kowalczyk (IB), Daria Jeran (IIE), Zofia Gruszka (IIE), Dorota Szpojda (IIE), Małgorzata Winiecka (IIE), Oliwia Zabłocka (IIE), Paulina Ziarnek (IIE), Angelika Torkowska (IIIB), Katarzyna Miklasz (IIIE), Adrian Stypczyński (IIE), Oskar Wąsik (IIE), Hubert Lewandowski (IIIB), Mateusz Matuła (IIIB), Amadeusz Szatkowski (IIIB), Hubert Stachowiak (IIIC), Kacper Kożuch (IIIDr).
Na zajęciach, które składały się z części teoretycznej i praktycznej uczniowie poznali zagadnienia związane z tym, co dzieje się w budynku i związane jest z energią w jej różnych formach. W czasach coraz bardziej zaostrzanych przepisów i drogiej energii warto znać się na budownictwie energooszczędnym.
Uczniowie po zapoznaniu się z kolejnymi zagadnieniami dyskutowali, przedstawiali swoje pomysły, wykonywali drobne prace budowlane a następnie doświadczenia.
Niewątpliwie ciekawymi zajęciami były te z wykorzystaniem kamery termowizyjnej, gdyż jest ona „trzecim czujnym okiem" wykonawcy i inwestora.
W ramach ćwiczeń wymurowano modelowy budynek, który zawierał zaplanowane przez uczniów błędy wykonawcze, które często spotykamy w obiektach budowlanych. Mury zostały poddane kilku doświadczeniom związanym z przenikaniem ciepła przez przegrody. Do doświadczeń wykorzystano termometry, termohigrometr i kamerę termowizyjną.
Materiałem izolacji budowlanej (termicznej i akustycznej) badanym przez uczniów, była wełna mineralna, która zajmuje ważne miejsce w izolacji stropodachów i poddaszy. Wszystkie materiały zostały dostarczone przez Leroy Merlin w Bydgoszczy.
Jedno spotkanie poświęcone było wentylacji, a dokładniej poznania zasady działania i zakres wykorzystania systemy rekuperacji.
Dwa spotkania poświęcono oknom. Pierwsze - szkleniom, czyli zespołom szybowym, które wykonano w różnych technologiach z 2 lub 3 szyb z zastosowaniem różnych wypełnień gazowych (powietrze, argon, krypton). Drugie spotkanie poświęcono „ciepłemu montażowi okien”. Uczniowie poznali wymogi i technologie dotyczące montażu okien w domach pasywnych oraz obserwowali montaż okien w wykonaniu doświadczonych przedstawicieli z firmy Vetrex (http://www.vetrex.com.pl/). Montaż był okazją do poznania nowych narzędzi do montażu okuć, materiałów kompozytowych (np. purenit), taśm rozprężnych, membran, chemii budowlanej (kleje pianki, primery).
Na przedostatnich zajęciach omówiono zagadnienia związane z ciepłą wodą użytkową (c.wu.) w budynku oraz udano się na małą wycieczkę do węzła cieplego. Uczniowie poznali tajemnice systemu ogrzewania Naszej Szkoły. Ostatnie spotkanie było poświęcone inteligentnym budynkom oraz dokonano podsumowania zajęć.
Bardzo ważnym zadaniem, z którego wzorowo wywiązali się nasi uczniowie, było wykonanie pracy konkursowej dotyczącej budynku użyteczności publicznej. Temat wykonanej przez Naszych Uczniów pracy konkursowej to:
Audyt energetyczny budynku Warsztatów Szkolnych oraz propozycja jego modernizacji.
DZIĘKUJEMY WAM, DRODZY UCZNIOWIE, ZA ZAANGAŻOWANIE W PROJEKCIE!
SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ORGANIZATOROM PROJEKTU I FIRMOM
ZA NOWATORSKIE PODEJŚCIE DO POTRZEB MŁODZIEŻY
W DYNAMICZNIE ZMIENIAJĄCYM SIĘ RYNKU I PROCESIE BUDOWLANYM!
Informacje o projekcie również na: http://www.efrwp.pl/edukacja/budujemy-dom-energooszczedny