Geodeci na stażu w Portugalii

Opublikowano: 2021-09-27 21:50

Jak już wspominaliśmy ostatnio w szkole realizowany jest  projekt „Budowlanka na stażach w Europie w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Całkowita kwota dofinansowania wynosi 123 072,00 EURO tj. 526 489,71  PLN. Na staże wyjedzie 62 uczniów oraz 8 nauczycieli – opiekunów.

Druga grupa uczniów wyjechała na staż, tym razem do Portugalii. Uczniowie klas geodezyjnych kształcą swoje umiejętności zawodowe, językowe i kulturowe w swoim przyszłym zawodzie. Staż przygotowała dla nich firma Braga Mob Tiago Costa. Więcej zdjęć znajdziecie na fb Staże zagraniczne ZSB Irlandia, Portugalia, Hiszpania. A to relacja:

Dziś w nocy nasi geodeci rozpoczęli swoją europejską zawodową przygodę. Wyruszyli na staż do Portugalii, a dokładniej do Bragi. Tam zaplanowane są praktyki geodezyjne przygotowane przez firmę Braga Mob Tiago Costa Wcześniej jednak podróż: najpierw podróż busem do Warszawy na lotnisko, potem samolotem do Porto z międzylądowaniem we Frankfurcie i na koniec podróż busem do Bragi. Zapraszamy na nasze relacje.

Za nami bardzo długa, aczkolwiek fascynująca podróż. Dla niektórych był to pierwszy lot samolotem w życiu. Lot pośród chmur był niesamowitym przeżyciem. Po przybyciu do hotelu rozgościliśmy się w swoich pięknych pokojach. Na koniec dnia wyszliśmy na miasto, by zjeść smaczną portugalską kolację. Jesteśmy zachwyceni architekturą Bragi. Jest cudownie!

Dzień 1. Braga. Kolejny dzień naszego wyjazdu spędziliśmy bardzo owocnie. Najpierw zostaliśmy zapoznani z podstawowymi zasadami działania firmy, poznaliśmy przepisy BHP, dowiedzieliśmy się na temat organizacji pracy w Portugalii. Wiemy także, w jaki sposób wypełnić dzienniczki praktyk. Poznaliśmy miejsce naszego stażu, gdzie spędzimy kolejne dwa tygodnie.

Braga stała się naszym drugim domem, okolice wokół hotelu znamy jak własną kieszeń. Wraz z przewodnikiem poznaliśmy historię tego miasta oraz pobliskie atrakcje. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc takich jak Sameiro- najwyżej położony punkt widokowy w Bradze, z którego widok zapierał dech w piersiach. Zwiedzając Bom Jesus poznaliśmy Portugalię również od strony duchowej i romantycznej, odwiedzając pobliski park przyrody. Pan przewodnik przedstawił nam ich lokalny rynek, wyróżniając produkty z korka. Nie możemy doczekać się kolejnych dni.

Dzień 2. Braga. Dziś drugi dzień w naszej firmie. Został nam przedstawiony sprzęt, na którym będziemy pracować przez kolejne dni oraz rozpoczęliśmy naukę programu geodezyjnego AutoCAD. Po pracy zdecydowaliśmy się wybrać na spontaniczną wycieczkę pociągiem na plażę do Porto. Stawiliśmy czoła potężnym falom Oceanu Atlantyckiego. Podczas drogi powrotnej z plaży na dworzec podziwialiśmy cudowne widoki nad rzeką Duero.

Dzień 3. Braga Dzisiejszy poranek był dla nas wielkim wyzwaniem po wczorajszym zwiedzaniu Porto. Jednak punktualnie stawiliśmy się do pracy, gdzie wykonywaliśmy pomiar sytuacyjno-wysokościowy szczegółów terenowych. Każdy z nas miał możliwość pomiaru tachimetrem. Następnie opracowaliśmy nasze wspólne dane z pomiaru w nowym dla nas programie-Autocad. Pani Andrea, która wdrażała nas w życie firmy i pomiary, była z nas bardzo zadowolona i uważała nas za profesjonalistów. Po skończonej pracy większość z nas udała się do centrum handlowego Braga Parque, zaś druga część zwiedzała okoliczne atrakcje. Cały dzień był dla nas bardzo owocny, ponieważ zdobyliśmy nowe umiejętności. Z każdym dniem nabieramy nowego doświadczenia i obycia kulturowego.

Dzień 4. Braga. Dzisiaj kolejny dzień owocnej pracy. Pani Andrea po szczegółowym instruktażu używania odbiornika GPS zabrała nas w teren, gdzie dokonaliśmy pomiaru sytuacyjno-wysokościowego okolicznych szczegółów terenowych. Podczas mierzenia mieliśmy okazję zobaczyć jak wygląda drzewo mandarynki. Po skończonej pracy kontynuowaliśmy zwiedzanie pięknej Bragi, w tym niestety przeszkodził nam deszcz. Jendak Braga jest piękna zarówno w deszczu jak i w słońcu. Z każdym kolejnym dniem nabieramy coraz to więcej doświadczenia, które zaowocuje później w przyszłości.

Dzień 5. Braga Dzień rozpoczęliśmy od pracy. Wykonywaliśmy inwentaryzację kanalizacji deszczowej oraz przyłączy wodociągowych. Mieliśmy okazję zaobserwować wiele ciekawych rodzajów studzienek. Później dowiedzieliśmy się jak wygląda lokalizowanie przebiegu rurociągu wykrywaczem na specjalnym wózku oraz nauczyliśmy się samodzielnie dokonywać odczytów. Po powrocie do biura rozpoczęliśmy pracę w programie Q-Gis. Po skończonej pracy kilkoro z nas udało się, aby zobaczyć stadion Bragi Estádio Municipal oraz podziwiać zapierające dech w piersiach widoki. Podczas lunchu odkrywaliśmy tradycyjne smaki Bragi takie jak pasteis de natas. Po południu spotkała nas niespodziewana burza skutkująca w zalanych ulicach.

Dzień 6. Lizbona. Poranek kolejnego dnia w Portugalii okazał się dla nas nielada wyzwaniem, ponieważ musieliśmy wstać o 4:30. Jednakże wszyscy sprostali wyzwaniu i bez problemu dotarliśmy do Lizbony. Tam mieliśmy okazję zwiedzić wiele pięknych miejsc tj. Torre de Belém, Padrão dos, Jardim da Praça do Império, Igreja Santa Maria de Belém, Rossio, Arco Rua Augusta. Również mieliśmy okazję zasmakować lokalnego przysmaku Pastéis de Belém.

Następnym punktem zwiedzania był religijny azyl każdego katolika, Fatima. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć miejsce, w którym niegdyś nastąpił cud objawienia się Maryi trójce dzieci. Klimat, jaki tam panuje, pobudził nas do refleksji oraz uwolnił w nas prawdziwe uczucia.

Dzień 7. Porto. Dzień zaczął się znakomicie, trafiliśmy na piękną pogodę. Około 10.00 wyruszyliśmy do Porto. Miasto okazało się wspaniałe, zobaczyliśmy dużo pięknych budowli oraz widoków. Duże wrażenie zrobił na nas główny plac, dworzec główny, galeria Via CATARINA oraz bilbioteka, w której J. K. Rowling wpadła na pomysł napisania "Harrego Pottera". Przed wejściem na sławny most Ponte Dom Luis I ukazał nam się zapierający dech w piersiach widok na panoramę miasta. Następnie udaliśmy się na rejs po rzece Duero. Na koniec mogliśmy wziąć udział w degustacji tutejszego wina Porto Cruz. Wieczorem pełni pozytywnych emocji oraz wrażeń udaliśmy się do naszej Bragi na kolację.